ناصر جاهدنیا، مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی ایران، با تأکید براینکه بنیاد ملی پویانمایی قرار نیست بهعنوان یک «سفارشدهندۀ جدید» وارد عمل شود، اعلام کرد: براساس اساسنامۀ بنیاد ملی پویانمایی، مأموریت اصلی بنیاد در لایههای قانونگذاری و جبران خلأهای ساختاری تعریف شده است.
وی افزود: با وجود اینکه حمایتی جدی و همهجانبه در حوزۀ پویانمایی وجود نداشته است، تولیدکنندگان داخلی در بازار ایران و جهان دستاوردهای مهمی داشتهاند و چندین استودیوی بینالمللی در ایران شکل گرفته است.
به گفته مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی ایران، عدم ورود مستقیم دولت به تولید، خود مزیت است، با این حال مقرر شده در بنیاد ملی پویانمایی، مداخله در راستای رفع موانع و خلأهای قانونی انجام شود.
جاهدنیا اجرای بند «پ» ماده ۷۶ آییننامه برای ایجاد دو پارک پویانمایی را یکی از موضوعات مهم بنیاد دانست و افزود: با این حال موارد مهمتری را در برنامه داریم و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، لایۀ شناسایی محتوا در دستور کار قرار گرفته است.
وی مالکیت فکری را یکی از جدیترین چالشهای سرمایهگذاری خطرپذیر در حوزۀ صنایع خلاق خصوصاً در صنعت پویانمایی دانست و گفت: در مقایسه با بازیسازی، وضعیت مالکیت فکری در انیمیشن بغرنجتر است. پلتفرمهای داخلی به جای ورود به تولید، با دوبلۀ ارزان محصولات خارجی بازار را در دست دارند. این روند باید اصلاح شود.
مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی با اشاره به تجربۀ چین در تحول محتوای بومی، توضیح داد: چینیها با برنامهریزی از سال ۲۰۱۲، تا سال ۲۰۱۹ نسبت تولید داخلی را از ۲۰٪ به ۸۰٪ رساندند و همین موضوع زمینۀ سرمایهگذاری خارجی و تولید مشترک را فراهم کرد. ما نیز ابتدا باید از تولیدات داخلی و آیپیهای بومی حفاظت و سپس برای محصولات داخلی سهمی را در مقایسه با محصولات خارجی لحاظ کنیم.
اصلاح الگوی سرمایهگذاری و مالکیت
مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی ایران ضعف مالکیت محصولات در مقابل سفارشات را مانع سرمایهگذاری دانست و اظهار کرد: وقتی سرمایهگذار بخش خصوصی مالک محصول نباشد، ورودش توجیه ندارد. در سند برنامۀ هفتم پیشبینی شده سازمانهای دولتی بهجای سفارش مستقیم، وارد سرمایهگذاری شوند و در ازای آن فقط حق پخش داخلی را دریافت کنند و حق پخش خارجی برای تولیدکننده باقی بماند.
جاهدنیا تاکید کرد: بدون حل این دو اصل، سرمایهگذاری خصوصی، خطرپذیر میشود یا تأمین مالی جمعی ممکن نخواهد شد.
ظرفیت بازار و مصرف پهنای باند
وی با اشاره به مصرف بالای انیمیشن در کشور گفت: بر اساس اعلام پلتفرمها، حداقل ۶۳٪ درصد پهنای باند پلتفرمها توسط انیمیشن مصرف میشود. مخاطب این حوزه محصولات را تکراری میبیند.
مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی ایران همچنین بازار اسباببازی و لوازم التحریر کودک و نوجوان را حدود ۱۵۰ همت تخمین زد و با اشاره به سهم اندک انیمیشن از این بازار افزود: اگر روی بازار داخلی تمرکز کنیم، سرمایهگذاری در انیمیشن بسیار سودآور است، اما نیاز به حمایت و حفاظت دارد.
برگزاری پیچینگ و دعوت به مشارکت
جاهدنیا از برگزاری دو رویداد پیچینگ در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در بخش کارهای کوتاه، آثاری با جنبۀ هنری و هویتساز مدنظر است؛ نمونۀ موفق آن جایزۀ اسکار سال گذشته بود. در بخش دوم، سرمایهگذاری برای تولید نمونۀ اولیه سریال یا سینمایی دنبال میشود تا ریسک سرمایهگذاری کاهش یابد.
ضعف تشکّلهای صنفی
مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی ایران، نبود تشکّلهای صنفی فعال را یکی از مشکلات مشترک انیمیشن و بازیسازی دانست و گفت: مطالبات معمولاً در حد جلسه و عکس باقی میمانند. تا زمانی که صنف فعال و مطالبهگر نباشد و همه انتظار پیگیری از طرف بنیاد یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته باشند، پیشرفت مطلوب حاصل نمیشود.